Persoonlijk Reizen

Mijn leukste vakantieherinneringen

Met zijn zessen plus een hond in een vierpersoons caravan, zo ging ik vroeger als kind op vakantie. Ik koester er hele fijne herinneringen aan. En andere kampeerders ‘s morgens maar vol verbazing kijken hoeveel personen er wel niet uit dat ene caravannetje kwamen hobbelen. Later toen we ouder werden werd ons knusse caravannetje vervangen voor een groter exemplaar en konden we rustig door kamperen. Waar we in de beginjaren altijd in Nederland op pad waren, gingen we vanaf dat ik een jaar of elf was ook naar het buitenland. De eerste keer was volgens mij naar Duitsland. Het heuvelachtige landschap, de schnitzels met zigeunersaus; ik vond het allemaal zeer exotisch.

Mijn moeder hield van al onze vakanties uitgebreide vakantieboeken bij. Zó leuk. Zou ik eigenlijk ook moeten doen, want het is zo leuk om later nog eens op je gemakje terug te kijken waar je precies geweest bent, op welke camping je ook alweer stond en bij welk restaurantje je nou zo lekker gegeten hebt. Natuurlijk houd ik veel herinneringen levend door de blogs die ik over mijn vakanties maak, maar een echt vakantieboek maken is toch anders.

Jelm en ik zijn nu bijna zeven jaar bij elkaar en hebben intussen samen ook heel veel leuke vakantieherinneringen. Een aantal van mijn favoriete herinneringen deel ik vandaag.

Naar de Loenen

Ons eerste echte tripje samen zal ik nooit vergeten. Ik had Jelm heel lang aan zijn kop gezeurd over een weekendje weg, door hem geregeld uiteraard. We hadden toen allebei niet veel te makken, dus het werd een spotgoedkoop hotelletje op de Veluwe, in Loenen om precies te zijn. Toen een medewerkster van het hotel ons naar onze kamer begeleidde kwamen we door een smalle gang met een klein trapje en stinken dat het daar deed… Een intense rioollucht. Die medewerkster had er een grapje over kunnen maken om het ijs te breken, maar dat deed ze niet, en dus probeerden wij ons ook maar goed te houden. Maar oh, wat hebben wij op onze kamer gelachen! In het dorpje hebben we ook al zo’n lol gehad om een snackbarhouder die in zijn zaak een zeer uitgebreid document had liggen met de gehele historie van zijn, eh, ja, patatzaak dus. Alle details over het ontstaan stonden erin met jaartallen en al, hilarisch. Met onze honden komen we nog steeds graag op de Veluwe en altijd als we Loenen op het bord zien staan hebben we het er weer even over.

Kano varen op zee

Op Curaçao hadden Jelm en ik het plan gevat om te gaan kanovaren op zee, om de blauwe grotten te bewonderen. Het was die middag alleen bewolkt, dus van een magische weerspiegeling van het blauwe water in de grot was op dat moment totaal geen sprake. Toch hebben we het nog regelmatig over die bewuste middag, want de man die het bedrijfje runde waar wij onze kano huurden vergeten we nooit meer. Dit schriele mannetje noemt zichzelf Captain Goodlife en woont pal aan de zee samen met zijn papegaai. Als hij wakker wordt kan hij de golven tegen de rotsen horen slaan en vanaf een oude fauteuil die op zijn terras staat kan hij uren over het water turen. Onze rugzak hoefde niet mee de zee op, daar zou hij op passen, bood hij aan. Jelm twijfelde, maar het kwam zeker goed aldus de Captain, voor inbrekers hoefden we echt niet bang te zijn. ,,Ik schiet ze af!”, piepte hij met zijn opvallend hoge stemgeluid. We vonden het allemaal maar vreemd, maar besloten toch het kanotochtje te gaan maken. Toen ik even later in mijn bikini naar de kano’s slofte keek Captain Goodlife even op en piepte vervolgens met zijn Antilliaanse accent tegen Jelm de legendarische woorden: ‘goeie keuze!’ Dus je snapt, als wij in een restaurant zijn en we bestellen iets lekkers, of we kopen iets in een winkel wat ons heel goed bevalt, dan imiteren wij het stemmetje van de Captain en piepen wij in koor ‘goeie keuze!’

Onze eerste campervakantie

Kamperen was Jelm niet zo gewend, maar gelukkig kreeg ik hem toch de camping op. Het fenomeen caravan of tent lokte Jelm totaal niet aan, maar van een camper bleek hij heel gelukkig te worden. En ik ook. In 2017 huurden we er voor het eerst eentje en we hebben het zo leuk gehad. Zoveel gezien en ook weer zoveel gelachen. Met name toen we op een camping in Polen stonden en bleek dat de deur van de camper in het slot was gevallen en de sleutel nog binnen lag. Gelukkig stond er nog een luikje open en daar heb ik mezelf met heel veel pijn en moeite doorheen moeten wurmen. Beetje stress, maar oh, wat hebben we een lol gehad.

En zo zijn er nog veel meer leuke herinneringen. Onze eerste vakantie met Hermie, onze eerste vakantie met Moos erbij, onze vakanties op Sardinië en in Frankrijk, citytrips, prachtige uitzichten, fijne etentjes, mooie wandelingen; we hebben in de loop der jaren zoveel leuke dingen gedaan.

Herinneringen bundelen in een boek

Heb jij ook zoveel leuke herinneringen en foto’s? En lijkt een fotoboek maken jou ook een goed idee? Bij Probook kun je er heel makkelijk zelf eentje maken. Je kunt kiezen uit verschillende soorten kaften, waaronder leer, linnen of een fotodruk. Je foto’s worden afgedrukt op papier van hoge kwaliteit met een zijden matte glans. Binnen acht werkdagen heb je je gebonden vakantieboek al in huis en kun je heerlijk bladeren door je unieke boek vol vakantiepret.

Wat is jouw favoriete vakantieherinnering?

Dit artikel bevat gesponsorde content.

Dit vind je denk ik ook leuk:

5 Comments

Sanne
    19 juli 2019 at 07:23

Echt een heel leuk artikel om te lezen Truusje! Captain Goodlife, en de avonturen in het exotische Duitsland haha. Ik kijk ook met veel plezier terug op de vakanties van vroeger. Zo’n vakantieboek hebben we er alleen niet van. Dit is wel iets wat ik me steeds voorneem, maar puntje bij paaltje blijft alles gewoon op mijn laptop staan. Zonde eigenlijk!

Truusje
      19 juli 2019 at 10:05

Dankjewel, wie weet maak ik nog wel een deel 2. 😉

Audrey
    19 juli 2019 at 09:24

Met 6 mensen in een vierpersoonscaravan, wauw! Altijd leuk hoe je aan vakanties zo’n running gags overhoudt. Wij vergeten bepaalde plaatsen en uitspraken ook echt nooit meer!

Truusje
      19 juli 2019 at 09:55

Ja, wel een prestatie hè? Nu moet ik zeggen, toen waren mijn broertje, zusjes en ik wel echt klein. Zodra we groter werden paste het echt niet meer.

Simone
    21 juli 2019 at 18:25

O hahaha. Ja die vakantieherinneringen he… Ik hou wel al sinds ik me kan herinneren van elke reis een logboek bij. Superleuk ook om terug te lezen hoe ik begin 20 met vriendinnen op vakantie ging bijvoorbeeld… 🙂 Fotoboeken maak ik ook regelmatig, maar eigenlijk alleen als het echt een lange reis is geweest naar ergens ver weg. Blijft leuk ook om terug te kijken!