Reizen

Op roadtrip naar Kroatië en Slovenië | Onze plannen

Omdat het vorig jaar zo onwijs goed beviel doen we het dit jaar opnieuw. We gaan weer op campervakantie! Vorig jaar bezochten we vooral veel steden, wat geweldig mooi was. We hebben ontzettend veel gezien, gedaan en geproefd. Maar het was ook best intensief. Dit jaar gaan we ons daarom meer focussen op de natuur en hebben we een stuk minder steden op de planning staan.

Ook hebben we ervoor gekozen om deze keer minder landen te doorkruisen. Dit jaar gaan we ons richten op Slovenië en Kroatië. Over Slovenië hoor ik al jaren positieve geluiden. De natuur moet er prachtig zijn. En toen ik onlangs op internet las dat het bovendien een erg hondvriendelijk land is, wist ik het zeker. Daar moeten we zijn! Kroatië schijnt ook prachtige natuurgebieden te tellen, dus willen we daar ook gaan kijken.

Het heeft een tijdje geduurd voor ik de planning rond had, maar inmiddels zijn we eruit. Benieuwd naar ons reisschema? Net als vorig jaar deel ik ‘m op de blog. 🙂 Wie weet doe je er leuke inspiratie uit op.

Dag 1:

Einddoel: Koblenz (Duitsland)
Reistijd: 4 uur
Afstand: 424 km

Ik herinner me nog al te goed dat het vorig jaar best wat voeten in de aarde had voor we daadwerkelijk de straat uitreden. Ik ben chaotisch van aard en het kostte meer tijd dan gedacht om de camper in te laden. Maar vorig jaar is het ons desondanks wel gelukt om een kleine 500 km af te leggen op de eerste dag, dus ga ik er maar vanuit dat het ons dit jaar ook lukt. We hopen in de buurt van de Duitse stad Koblenz uit te komen.

Dag 2:

Einddoel: Kirchdorf an der Krems (Oostenrijk)
Reistijd: 6,5 uur
Afstand: 666 km

Deze dag hopen we Oostenrijk te bereiken. Ik heb nu het plaatsje Kirchdorf an der Krems als einddoel genomen, maar het kan ook zijn dat we een paar kilometer eerder of later stoppen. Maar net waar het leuk is. We zien het wel.

Dag 3:

Einddoel: Zagreb (Kroatië)
Reistijd: 4 uur
Afstand: 348 km

Kroatië komt in zicht! Ik hoop dat we in de middag in de hoofdstad van Kroatië aankomen. Ik denk dat we de nacht zullen doorbrengen op een camping iets buiten de stad. Het lijkt me leuk om ‘s avonds uit eten te gaan in Zagreb.

Dag 4:

Einddoel: Nationaal park Plitvicemeren (Kroatië)
Reistijd: 2 uur
Afstand 140 km

Deze dag willen we Zagreb gaan verkennen! ‘s Avonds blijven we echter niet nog een nachtje slapen, maar zijn we van plan om alvast door te rijden naar Nationaal park Plitvicemeren. Dit is maar twee uurtjes rijden, dus dat lijkt mij goed te doen. Het schijnt de moeite waard te zijn om het park ‘s ochtends vroeg al te gaan betreden, omdat het dan vaak nog niet zo druk is. Vandaar dat we er deze dag alvast heen willen rijden.

Dag 5:

Einddoel: Nationaal park Plitvicemeren (Kroatië)
Reistijd: 0 uur
Afstand: 0 km

Deze dag is gereserveerd voor Nationaal park Plitvicemeren. Je schijnt hier allemaal prachtige routes te kunnen lopen. Ook heb ik begrepen dat er een treintje door het gebied rondrijdt waar je gebruik van kunt maken. Honden mogen het park in, mits aangelijnd. Ik heb gelezen dat sommige stukjes voor honden niet zo geschikt zijn en als je met een grote hond op pad bent kan dat lastig zijn. Hermie en Moos zijn echter prima te tillen, dus ik denk dat het wat betreft lastige stukjes wel goed gaat komen bij ons. Ik ben heel erg benieuwd naar dit gebied!

Dag 6:

Einddoel: Zagon (Slovenië)
Reistijd: 3 uur
Afstand: 220 km

Waarschijnlijk zullen we de ochtend nog in Nationaal park Plitvicemeren doorbrengen. Er schijnt daar ontzettend veel te zien te zijn. In de loop van de dag willen we richting het Sloveense plaatsje Zagon rijden.

Dag 7:

Einddoel: Zagon (Slovenië)
Reistijd: 0 km
Afstand: 0 km

Vandaag willen we de Grotten van Postojna en het kasteel van Predjama bekijken. Beide plekken zijn vanaf Zagon slechts tien minuten rijden. Ik heb gelezen dat honden de Grotten van Postojna niet in mogen, maar er schijnt wel een speciale wachtkamer te zijn waar op ze wordt gepast en waar ze water en wat lekkers krijgen. Als we dat er goed uit vinden zien laten we ze misschien daar, anders blijven ze even in de camper.

Dag 8:

Einddoel: Ljubljana (Slovenië)
Reistijd: 45 minuten
Afstand: 57 km

Ljubljana is de hoofdstad van Slovenië en natuurlijk willen we daar ook een kijkje nemen. Ik weet vrij weinig over deze stad, dus ik laat me graag verrassen.

Dag 9:

Einddoel: Tolmin kloof (Slovenië)
Reistijd: 2 uur
Afstand: 92 km

In Slovenië schijn je prachtige kloven te hebben en de Tolmin kloof is daar één van. Ik heb gelezen dat je een wandeling van ongeveer 2,5 uur door deze kloof kunt maken. Lijkt me heel erg mooi!

Dag 10:

Einddoel: Meer van Bohinj (Slovenië)
Reistijd: 1, 5 uur
Afstand: 63 km

Ik heb begrepen dat het meer van Bohinj erg mooi moet zijn. Je schijnt er ook heel erg mooi te kunnen wandelen.

Dag 11:

Einddoel: Bled (Slovenië)
Reistijd: 25 minuten
Afstand: 23 km

Deze dag willen we het meer van Bled gaan bekijken. Als ik de foto’s van internet mag geloven is dit een prachtige plek die niet overgeslagen mag worden.

Dag 12:

Einddoel: Bled (Slovenië)
Reistijd: 0 minuten
Afstand: 0 km

Vlakbij Bled ligt de Vintgar Kloof en ook daar kun je een wandelroute doen, zij het niet zo’n hele lange. Het water van de rivier schijnt een prachtige heldergroene kleur te hebben. Lijkt me ontzettend leuk om hier te wandelen.

Dag 13:

Einddoel: Neurenberg
Reistijd: 5 uur en 40 minuten
Afstand: 533 km

Het begint tijd te worden om weer richting Nederland te gaan rijden. Deze dag rijden we dwars door Oostenrijk en hopen we ‘s avonds in de buurt van de Duitse stad Neurenberg te zijn.

Dag 14:

Einddoel: Leeuwarden
Reistijd: 7 uur
Afstand: 713 km

We gaan voor de laatste keer een flink stuk rijden. Als het goed is kunnen we ‘s avonds de sleutel in het slot van ons eigen huis steken.

Dag 15:

Deze dag moeten we de camper van binnen schoonmaken en daarna weer netjes afleveren aan het verhuurbedrijf in Jirnsum. Onze vakantie zit erop!

De afstanden in dit reisschema zijn gebaseerd op Googlemaps. Natuurlijk kan het voorkomen dat de reistijd in werkelijkheid tegenvalt wegens files en dergelijke. Maar dat zien we dan wel weer. We hebben in elk geval geen enkele camping geboekt, dus we zijn wat dat betreft zo vrij als een vogel. Is het ergens niet zo leuk? Dan rijden we gewoon weer verder.

Ik ben super benieuwd naar wat we allemaal gaan zien en verheug me er ontzettend op. Vorig jaar hadden we nog maar een hondje aan boord, dit jaar twee. Ik ben heel benieuwd hoe Moos het gaat vinden.

Natuurlijk zal ik over deze reis gaan bloggen als ik weer thuis ben.

Ben jij al eens in Kroatië en/of Slovenië geweest?

Dit vind je denk ik ook leuk:

4 Comments

Guus
    30 augustus 2018 at 21:08

Mooi schema met veel rustdagen.
    Lijkt me een interessante reis.
    Veel plezier.

Truusje
      30 augustus 2018 at 21:53

Ja, volgens mij gaan we hele mooie dingen zien. Ik heb er zin in!

evelien
    31 augustus 2018 at 08:38

Wauw wat gaaf dat je een roadtrip gaat maken! Super handig zo’n schema <3
    Liefs,
    Evelien

Truusje
      1 september 2018 at 16:38

Ja, een schema is zeker super handig. En ook wel onmisbaar, want onze camper moet wel weer op tijd terug zijn bij het verhuurbedrijf. 😉